Dag 65.


Vi hittar alla överlevnadsstrategier. Vi hittar alla sätt att ta oss och hanka oss fram i vardagen och göra det bästa av situationen. Har du slutat läsa nyheter? Stänger du av allt som har med Covid-19/Corona att göra? Förlöjligar du den ena eller andra sidan? Eller hamnar du, som en annan, i mähäland?

Jag kan nog göra en kort veckoresumé av alla veckor som gått sedan sist, och de ser faktiskt förvånansvärt lika ut. Vi tog oss ju som bekant ur den värsta av karantänen för ett tag sedan, för att sedan ha hört lokalregeringens ilska och protester kring regeringens beslut att behålla oss eller inte behålla oss i den fas av nedtrappning de tänkte.

Det lyssnades snabbt på och veckan därefter var vi i helt plötsligt i Fas 1. Man kan ju undra vad det ena eller det andra innebär, särskilt när man inte är upp i det, och det kan kort sammanfattas med det följande. Helt plötsligt är alla barer och uteserveringar öppna igen och vi måste ha mask om vi inte kan hålla oss på meterns avstånd.

Att se folk på uteserveringar är helt plötsligt en märklig syn. Särskilt när de allra flesta går dit med ansiktsmask, för att sedan plantera arslet framför ett par-tre bärs eller GT:s utan mask. Detta ackompanjeras självklart av lika många rökare som upprepar samma procedur. Har alla läst den franska studien, och hur samma forskare uppmanar svenska motsvarigheter att forska kring snus?

Då jag vägrar sätta på mig eller min yngre variant mask ute, då jag hellre går runt människor, korsar gatan eller byter riktning, och kanske får epitetet asocial, kan jag känna att alla de blängiga blickar jag får är rätt så omotiverade. Särskilt när både det ena, det andra och det tredje, eller som Ted Gärdestad en gång sa, "Sol, Vind och Vatten", är det bästa som jag vet.

Ja, jag vet, åsikterna går isär, och alla medier gör väl sitt för att stryka landets egna strategi medhårs så nej, bunta inte ihop mig med idiothögern, med skrikidioter, Trumpfanatiker, flatearth:are, konspirationsteoretiker eller annat löst folk. Jag är så långt ifrån du kan komma.

Jag tvättar fortfarande mina eksemhänder och använder lydigt mask när jag handlar, städar skorna en extra gång eller två och har ännu inte hivat i mig någon öl på någon bar. Så låt mig, på säkert avstånd få andas min luft.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)