Dag 70.



Nu har det gått väldigt länge sedan jag skrivit något. Nej, jag har inte gått och blivit Coronasmittad eller Covid-19 sjuk. Väldigt länge sedan jag faktiskt formulerade tankarna kring vardagen i något annat än poesi, eller i videor. Kanske har jag också blivit litet mätt på allt. Jag hoppar kronologiskt och skippar flera vardagar, eller gör jag?
Det nya normala är det det prat om i vartenda land just nu. Vad blir det nya normala? Vilka blir de nya normerna? Det är sedan förra torsdagen tvång på att bära skyddsmask när man är ute/inne och inte kan hålla två meters avstånd till sin nästa. Tvång. Med dryga böter på upp till 600€ för den som inte lever upp till lagen.

När det lagstiftades om detta undrar jag vad som togs hänsyn till egentligen?

Borta sedan länge är chokladen vid kassan, och i dess ställe på butikerna så står nu handsprit, tvål och nu senast masker. Jag var naturligtvis tvungen att köpa, för att inte betala 600€ varje gång en lynnig auktoritet bestämde sig för att dra fram tumstocken, så jag blev paff när jag såg både priset och att jag blev hindrad från att köpa tre paket à 10 masker på en gång. 6,95€ för totalt 10 masker. Och om man räknar på maskernas livslängd, i ett hushåll med två vuxna som tar en-två promenader om dagen, så krävs det inte ett geni för att inse att de fort kommer att ta slut.

Att dessutom sälja masker till folk, känns kryptiskt kapitalistiskt och inte särskilt mycket till en välfärdsstat. Ska ett land införa ett tvång av dylik sort tycker jag att det i sådana fall är det landets demokratiska skyldighet att förse varje invånare med åtminstone ett par masker. Inte tvinga den redan hårt belastade befolkningen, där tusentals familjer står helt utan inkomst eller socialt skydd, till ytterligare utgifter för något som kanske inte ens är nyttigt. eller fungerar.

Det nya normala verkar även innebär ökad nedskräpning, för vart fan jag än går ser jag fler och fler slängda masker och plasthandskar. Men det verkar det inte finnas några nya böter för.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)