Dag 47.


Den rena luften, de härliga promenaderna och det vackra vädret är alla bidragande faktorer till att jag faktiskt går och lägger mig i hyfsad tid, sover "bättre" till skillnad från i början av Corona och Covid-19 pandemin, och därmed också halkar efter i skrivandet. Men jag tänkte, då skillnaden på ett inlägg jag spammar ut i olika sociala medieplattformar och ett inlägg jag nästan skriver för mig själv är 100-tals läsare, så kanske intresset inte är detsamma.

Det är väl så, vi blir mätta på nyheter snabbt, och de enda nyheterna vi får matade till oss dagligen handlar om just pandemin, kanske inte observationer från en vardag är så intressanta eller iögonfallande längre. Det spelar ingen roll, jag vill fortfarande dokumentera min egen vardag, och få ett manuskript på hur saker och ting egentligen förföll sig, när jag väl har distans nog att kunna se tillbaka på den här perioden i mitt liv.

Lördagen och söndagen fanns det knappt någon distinktion emellan. Helgen markerades väl framför allt av våra inspelningar samt påföljande redigeringar av våra sagostunder samt att alla blev sportintresserade från och med lördagen, då centralregeringen öppnade upp för tidsscheman av uteaktiviteter - med följande observation:

Barn får forfarande bara vara ute med en förälder/vuxen åt gången, en förälder får vara ute med max tre barn åt gången och detta får bara ske mellan 12-19. Vilket betyder skilda promenader, en på "morgonen" och en på eftermiddagen just nu. Men, hade vi velat gå ut och "sporta" gemensamt mellan 06-10, som två vuxna som bor tillsammans hade detta inte varit något problem. Spännande logik.

Söndagen bör också nämnas, var spansk morsdag och det uppmärksammade vi givetvis, med vegansk sockerkaka, kort och en liten present.

Måndagen bestod av en smärre städning och fynd av gamla skrivböcker och block. Prosa, poesi, observationer och noveller, på spanska, franska, engelska och svenska. Jag har skrivit mycket i mina dagar och bara på bloggen, den här bloggen f.ö. har jag över 667 publicerade inlägg (668 när jag är klar med detta). Det var en intressant djupdykning och kul att läsa hur jag har formulerat mig och mina tankar genom åren. Jag har växt.

Tisdagen markerades av världens bästa linsgryta. Fast efter eget huvud såklart. Baserat på det traditionella spanska receptet, men med egen twist med mer kryddor och ingredienser för att göra det mustigt, fylligt och smakrikt. De blev den godaste linsgryta jag någonsin ätit. Jag ska se om jag lyckas rekonstruera den, för att faktiskt göra ett eget recept att dela med mig av.

Onsdagen var svärmors dag. Alltså inte något liknande söndagen, utan hennes födelsedag. Det var mycket samtal via video och någon liten gåva hade också skickats över. Det är svårt att fira och bli firad på distans, men jag tror ändå att vi lyckades göra det bästa av situationen. Köpedagen blev uppskjuten självklart, så den enda överraskningen jag fick var när jag kom hem ifrån eftermiddagspromenaden med vår hund och hittade tre ansiktsmasker, signerade kommunen, i en ziplock-påse i brevlådan. Spontant gick tanken till alla de 100.000 defekta snabbtester som Madrid köpt till sina vårdanställda och känner inte vidare mycket tillit till masker som köpts in på statlig nivå. Särskilt då alla experters råd går isär kring deras faktiska nytta. Jag tvättar händerna rejält istället.

Torsdagen får behandlas separat.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)