Dag 35.


För någon dag sedan hamnade ett av mina inlägg i en rejäl kommentarsstorm på Facebook, och jag fick då se bilden här ovanför för första gången, en bild jag bara hört talas om hittills i Corona och Covid-19-syfte, och jag blev lite full i skratt. "Skulle du gå ut om du kunde se den?"

Det är en effektfull animation, det ska jag ge bilden, och det är väl också därför den har fått så extremt stor spridning, men jag blir lite full i skratt när jag ser den. Särskilt när det dagen efter denna beskrivning är dagen då alla barn äntligen får gå ut.

Det är en enkel skrämselteknik och den har nog onekligen effekt, om man inte tänker ett steg längre. Om vi skulle se allt som fanns omkring oss, skulle vi nog aldrig gå ut. Redan i min tidiga barndom hade jag nog valt att stanna inne, men då på grund av de radioaktiva partiklarna som flög över Sverige från Tjernobyl, för att inte tala om avgaser, andra virus, potentiella smittohärdar, den höga radonhalten i tunnelbanan, all asbest som användes allt för länge inom byggbranschen i Spanien och mängder med andra grejer.

Vad jag har begripit av all information så smittar inte heller Covid-19 "bara sådär" trots sin höga virulens. Det är inget som magiskt finns i luften för att sedan hitta sin väg in i dig för att göra dig sjuk.

Jag är inte blind, och jag är inte nonchalant och jag har läst flera historier vid det här laget om hur sjukdomen faktiskt är att ha, och jag tar inga risker själv. Jag tvättar händerna, håller distans och sköter hygien.

Men jag tänker inte vara rädd för att gå ut. Och så blev det söndag.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)