"bildligt."



jag skulle inte kalla mig bildad,
men en läst man
jag har ju för fan
ältat både plath och bukowski,
smith och shakespeare
längs seines stränder,
slängt mig med rimbaudantikviteter
ögnat mig igenom antiken,
romanticismen och nationalestetiken
omgedd av Paris elit
  jag gav mig aldrig hän
  åt något annat än
  att fylla min kont med ord
  som tidlöst beskrev det levda här och nu,
Nej, jag är inte bildad,
jag är inte ens läst,
jag poserade framför notre-dame
likt en tonårings instagram
jag har aldrig mött höst, vinter eller vår
någon annanstans,
för att beskriva det för evigheten
  när det verkligen gäller
  skulle mina citat jag sparat
  bara tjäna till spikar för korset
och inte ens fylla en av sidorna
på en av Danielle Steeles noveller

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)