"Funnen väg."

(Kodak Color 200 shot with my Canon F1)
snön ligger knapp och slaskig på marken
och sängkläderna likaså,
bädden skvar och jag gör den illa
med mitt enträgna vridande och vändande.

lika snabbt som den kom
är den imorgon död; du,
ser på mig från dörrkarmen där du står
iklädd morgonkaffet
med avsmak i blicken.

Indiemusiken och kylan regerar på gatan,
gardinerna i fönstret däröver
fladdrar med galenskapen
på vid gavel, och den lilla bichonfriséen
är för första gången förstummad.
Vilket lugn! när giftet verkar, Vilket lugn!

mina extremiteter är först
med att sälla sig till verkligheten
och nu är det jag som på marken
ligger knapp och slaskig och
lika mycket, har jag gjort vår bädd lycklig.



Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)