Långfredagen

(AI-konst av mig.)

I fredags, innan magsjukehelvetet bröt ut, så hade vi en fantastiskt fin långfredag uppe i bergen. Vi tog oss äntligen iväg på en hike, allesammans, upp i bergen och bara gick, njöt och andades ren luft. Som jag har saknat att vandra!

Det blev naturligtvis inte en särskilt lång vandring då det var första gången som de små fick se skog, natur och pröva på att vandra på annat än mer eller mindre plan terräng, men det var ändå en riktig stigning på rutten vi gick. Jag hade kikat på en rutt tidigare, men det visade sig vara svårt att ta sig till den att börja med, trots att resten var relativt lugn, så vi skippade just den rutten och improviserade lite istället.

Vi åkte till Cercedilla med planen att vandra i drygt en timme, käka lunch och återvända, vägen dit är ju ändå drygt en timme från där vi bor men det slutade med att vi först gick en timme från parkeringen, upp till mellanrestaurangen, satte oss på en bänk i solen och åt våra medhavda mackor för att sen leka efter lunch och vandra ytterligare en timme innan vi hoppade in i bilen för att åka hem igen. Drygt fyra timmar var vi ute i fantastiskt väder, myggfritt men soligt och en temp på drygt 20°C i solen. 

Jag hade lillen i bärsele och den äldste fick springa bakom, framför och vid sidan av alla oss vuxna som var med på färden och han var så nöjd där han hoppade över rötter, kastade sten i bäckar, undvek lera och hittade de största och finaste kottarna och pinnarna. Det var en fantastisk upplevelse och jag känner mig så hemma i bergen att jag nästan blev tårögd där jag gick omkring och njöt av dofterna av tall, gran, mull, gräs och mossa. För ett litet slag så slutade jag avundas alla mina mullevänner hemma i Sverige.

Jag har sällan sett barnen njuta så heller och det är verkligen något som vi borde göra oftare, i alla fall jag borde göra oftare, för att verkligen kunna komma ut och bli mer aktiv. Det var en riktigt terapeutisk upplevelse att återigen få komma ut i naturen och andas frisk, fräsch och klar luft, och jag längtar redan tillbaka.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

  1. Ååå jag minns sådana tillfällen med dig❣️ ❤️❤️ Förstår precis vad du menar….

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)