Modalitet.

I mitt förra inlägg så skrev jag om en mardröm jag haft nyligen, väldigt nyligen, men faktiskt är att nu när året lider mot sitt slut och vintern tillåter att jag rannsakar mig själv, har haft väldigt många, väldigt starka drömmar under året. Både positiva och negativa och ibland är det nästan svårt att veta vad som är sant och vad som inte är det.

Det här kanske låter flummigt, men det får ni tre-fyra stycken som läser min blogg stå ut med. Det kanske låter uppenbart att kunna veta vad som är sanning och vad som är dröm, men jag har till exempel vid flera tillfällen tidigare drömt saker som sedan har inträffat. En del av mina panikångestattacker när jag var yngre var faktiskt på grund av att mycket av det som hände hade jag drömt om, på exakt samma eller på extremt snarlika sätt. Nej, jag är inte galen, och ja, jag är fullständigt medveten om hur barockt detta låter, men det blev som mängder med deja vu:er där tiden kändes krökt.

Ett exempel kan vara det faktum att jag drömde om min nuvarande fru, innan jag träffade henne. Jag vaknade en morgon och frågade mig själv, vem i hela friden Nerea är? Jag hade aldrig hört namnet tidigare, men jag vaknade med det i sinnet och trots att drömmen i sin helhet efter tid föll i glömska så uppstod exakt samma scenario några år senare, under vårt andra år som par, och jag slogs i magen av deja vuns kraft.

Det är med anledning av flera sådana här erfarenheter som jag när jag drömmer väldigt kraftiga drömmar, oavsett om de är positiva aller negativa, alltid frågar mig själv, vad är egentligen verkligt?

Kanske Lewis mångavärldar-teori stämmer, men den är ju också en paradox, omöjlig att vare sig bevis eller motbevisa. Och det jag ville komma till med att ta upp just den teorin är kanske frågan, skulle i sådana fall mina drömmar kunna vara relaterade?

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)