Tacksam


Det firades nyss Thanksgiving i USA, en högtid som är extremt kontroversiell egentligen, då man firar kolonialism och hur rik man blev på allt man roffade åt sig av både land och urinvånare, men som ändå belyser en väldigt, väldigt, viktig del av den mänskliga sammansättningen. Tacksamheten. Jag ser ingen som helst mening att importera sagda högtid till våran del av världen, men den får mig ändå att stanna upp och tänka till, kanske är det i sviterna av att ha bott där i nästan 4 år, eller så är det för hur otroligt viktigt just tacksamhet är för mig.

Någon på Twitter undrade en öppen fråga som fått över 100 000 likes och retweets, vad är den sexigaste förmåga eller egenskap som inte är klassiskt klassad som just sexig, typ långt hår, fina ögon, intelligens et cetera och det första som slog mig var återigen "tacksamhet". Förmågan att kunna vara tacksam, över det stora och över det lilla, är lika med förmågan av att inte förvänta sig något, att visa ödmjukhet och också vara empatisk. Tacksamhet handlar så mycket mer om än att bara ytligt kunna säga tack, det handlar om att se vad någon annan gör för en och kunna ta emot det, utan krusiduller eller en massa om-och-men.

Att leva tacksamt är att tänka att varje dag faktiskt är något nytt, trots rutin, trots vana och trots måsten. Det handlar om att inte ta vad som helst, inte heller om att vara nöjd med sin beskärda del, utan snarare ödmjuk inför de saker man får, de saker man uppnår och att faktiskt kunna distansera sig från sig själv och se sina ambitioner i ljuset av att du har möjlighet att faktiskt söka uppnå dem.

Så, va där jag då tacksam för nu när vi dragit igenom den värsta predikan?

Jag är tacksam för mina vänner, min mamma, min familj, mina fantastiska barn, mina förmågor, min psykiska styrka och möjligheten att många sätt ha chansen att få förverkliga drömmar. Jag är tacksam för att jag inte bor i ett krigshärjat land, att jag har mat på bordet, pengar på banken och råd att betala både Netflix och Disney+. Jag är tacksam för livets alla läxor, för allt som jag lärt mig och allt jag kommer att lära mig, jag är tacksam för mina erfarenheter och mina resor, mina lärare, och rinnande vatten i kran.

När jag stannar upp är det så mycket jag är tacksam för, så mycket att jag ibland glömmer bort att just stanna upp. Och känna tacksamhet.

Så tack. Tack för att du finns.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)