Drömtydning

Det omedvetna och drömmarnas värld har alltid varit föremål för studier och spekulation. Vem vet vad som betyder vad, och varför drömmer vissa så detaljerat och andra knappt alls? Varför kommer vissa ihåg sina drömmar och vilket symbolspråk gömmer sig egentligen i de mikrosekunder som en dröm egentligen fladdrar förbi?

En sak är säker, en av de återkommande drömmarna som jag hade när jag var yngre, och nu pratar jag 12-14 år sen, var en sån extremt verklig och otrevlig dröm att jag vaknade kallsvettig flera gånger i veckan. Det kunde vara att jag var var som helst men det var någonting som jag åt, alltid, som gjorde att jag krossade alla mina tänder. Känslan var så verklig att jag letade tänder i sängen varje gång jag vaknade. 

När jag sedan läste runt och tittade på vad bland annat Freud sa om just tandtappning i drömstadiet så var det något som lossnade i mig. Att tappa en tand, eller som i mitt fall alla tänder, i en dröm tyder enligt många källor på en överdriven fixering vid ditt utseende, alltså ren och skär fåfänga. Att bli betraktad som ful? Kanske. Det var i alla fall ett slags uppvaknande, jag hade aldrig varit särskilt utseendefixerad tyckte jag själv, men mitt undermedvetna antydde något annat. Mycket riktigt, efter några dagar så slutade just den drömmen att komma tillbaka och jag har aldrig drömt så frekvent om det eller något annat efter det. 

Att det hände just då var väl inte jättekonstigt med tanke på att jag började min skådespelarbana, var lätt överviktig och kände mig allmänt förvirrad med det mesta i livet. Jag hade panikångestattacker och migrän och mådde generellt inte hundra mentalt. Det gör jag kanske inte idag heller, men jag har lugnat ner de värsta demonerna och klarat mig undan både panikångestattacker och migrän.

Trodde jag. I torsdags fick jag mitt första migränanfall på säkert 5-6 år och det började som det gjorde i tonåren, med ett flimmer i periferin som slöt sig kring mitt synfält tills dess att jag till slut inte såg någonting alls. Det är rätt svårt att stirra på en skärm, hitta info, skriva och ringa när du har ett minimalt synfält, så jag tog en motsvarande alvedon, pratade med min chef och drog ner på hastigheten. Detta kombinerat med en molande värk i ena visdomstanden som gjorde det omöjligt att tugga gjorde att jag kände mig lätt handikappad när det sen var dags att ta hand om barnen själv på kvällen.

Döm av min förvåning när jag i fredags sen började känna samma värk i tanden som jag gjort under ett par veckors tid, men istället för att känna karies, kände något röra sig. Jag kliade lite på sidan av tanden och kände något som stack ut. Efter lite tandborstning, och mer pill så lossnade helt plötsligt en stor bit emalj som kilat sig in mellan tänderna. Och värken släppte.

Om att drömma om tänder gör att man är fåfäng, vad blir jag då om jag faktiskt tappar bitar av tänder i mitt vakna tillstånd?

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)