It's a New Dawn


Häromdagen så kraschade ju min externa hårddisk med alla mina gamla filer och jag har ältat, ältat och grämt mig över hur jag ska göra. Om det finns något jag kan göra. Vänner och bekanta har kommit med mängder med råd på Facebook och jag kan nu, mer eller mindre, presentera en lösning.

Att spara allt på samma ställe kanske många tycker låter lite grann som det engelska ordstävet att lägga alla ägg i samma korg. Det är ju inte direkt det smartaste man kan göra, och det är jag nog beredd att hålla med om efter den här fadäsen. Att tappa den metaforiska korgen på väg ut från det metaforiska hönshuset på väg till det ännu mera metaforiska köket och att sen aldrig kunna göra alla de lysande metaforiska maträtterna du planerat. Ja du hör ju.

Efter att ha googlat lite efter att ha fått tips om lite olika verktyg av mina vänner, som alla funkade till PC, så hittade jag två möjliga lösningar till mitt problem. Ett var att använda Macs inbyggda DiskUtility, och på det sättet kunna köra en återställning till en tidigare punkt i hårddiskens livscykel. Den andra metoden var ett program som heter Disk Drill som på ett sätt penetrar datan som ändå skall finnas på disken trots att den "ser blank ut". Jag har naturligtvis inte lagt någon mer data på disken, än och har redan kört en genomskanning på disken. Då jag inte har tillräckligt med utrymme på min normala hårddisk för att kopiera över all data så kopplade jag på en annan extern hårddisk för att kunna starta överföringen.

Något måste ha skett då min USB-docka inte klarade av att köra båda diskarna samtidigt, men, när jag bara kör den nyare, tilltänkta backup-disken, döm av min förvåning när alla filerna redan ligger där!

Jag har alltså inte hunnit kopiera nu, men jag måste ha gjort detta manuellt någon gång för relativt längesen. Vilken förmåga att skärskåda framtiden! TACK TILL MITT GAMLA JAG!

Jag kommer ändå att köra Disk Drill för att se om jag kan komma åt data på en del diskar som mer eller mindre har gått sönder då programmet verkar kunna se diskar som min vanliga Mac inte kan. Nu ska vi gräva guld.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)