Oscars 2023


Igår var det galan med stort O, den enda, den största, och den mest medieuppbåd av alla, Oscarsgalan, där de främsta inom delar av vårt yrke ska firas med pompa, ståt och galans. "Everything Everywhere All at Once" blev stora vinnaren och fick bli årets snackis, till skillnad från förra årets som ju tyvärr blev långt ifrån filmerna, då Will Smith tyckte det var en lysande idé att gå och upp och smälla till Chris Rock och satte smolk i bägaren på resten av festen.

Jag har gått igenom listan med nominerade och vinnare otaliga gånger och kommit fram till att nej, jag har inte sett en enda av alla de filmerna som är där. Ett skäl har varit brist på tid och tillgång, då det inte är lätt att ta sig iväg och se vad man vill med två småbarn, eller försöka streama nåt hemma när man helst av allt bara vill sova eller får dåligt samvete för att man borde jobba istället. Ett annat skäl har varit att jag tyvärr har slutat att älska film. Det låter kanske konstigt men så är det. Min kärlek till den sjunde konsten har fått sig en törn och det av flera olika anledningar som jag ska försöka lista så ickebeskyllande jag bara kan här nedanför.

När jag flyttade hit, relativt nyexaminerad men ändå med glöden i blicken, hungern i magen och luttrad från en del inspelningar jag lyckades samla på mig både i New York och Los Angeles, så var en av mina drömmar och ett av mina mål att vinna just en Oscar innan jag fyllde 40. Kom ihåg att det var nästan 10 år sedan jag flyttade hit. Svaret jag fick var inte kör hårt, utan att jag hade löjliga målsättningar och ett barnsligt tänk. Det gjorde onekligen att farten fick sig en törn och det var inga riktiga käppar i hjulet, men lite grann som att någon långsamt dragit i handbromsen och förväntade sig att bilen skulle gå lika fort.

När vår relation sedan har fortgått så har film varit ett återkommande tema, såklart, men det har varit så himla likriktat varenda gång att jag har blivit less på att se kvinnor och barn som försvinner eller blir mördade och sedermera kvinnor, tjejer och kanske någon man som ska lösa fallet. Även om sättet att berätta och det visuella förändras, så är formen alltid densamma. När jag sen ska välja något blir det oftast högljudda protester och klagomål om hur tråkigt mitt val har varit, eller hur dålig filmen är, så jag har helt enkelt gett upp att försöka välja något som jag tycker är intressant. Det händer någon gång då och då att jag får min vilja igenom, som för någon vecka sen då jag verkligen ville se "The Menu", vilket tyvärr inte alls var vad jag hade förväntat mig, så det fick jag äta upp med råge, men överlag är valet nästan aldrig delat.

Så nu när både Goya, Cesar, Guldbaggen och BAFTAs för att nämna några av alla tunga galor som nyss hållits så känns det inte så konstigt att min egen lista på filmer jag borde ha sett bara växer och växer och växer. Intresset är helt enkelt avsvalnat, och jag saknar det.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)