Ovanligt och ovänligt.


Jag har för första gången på år faktiskt, varit ruskigt bakis idag. Det är ingenting jag är särskilt stolt över, men samtidigt är det också ändå rätt roligt. Roligt med tanke på det lilla jag drack igår jämfört med hur en vanlig festkväll i Östersund i 20-årsåldern brukade se ut, otroligt jobbigt med tanke på att jag hade genrep och extremt mycket gnäll och tråkig attityd hemmavid.

När vi var runt 20 så brukade vi festa rejält, vi brukade dricka ofantliga mängder och det är rätt sjukt att tänka tillbaka på hur vissa kvällar artade sig. (Och då har jag inte skrivit om de värsta..) Både psyket, kroppen och vikten fick ju onekligen ta sig en viss törn av skiten, men det var bara så man gjorde helt enkelt. Verklighetsflykt i form av alkoholhaltig dryck.

När jag säger sjuka mängder så tror jag att det galnaste jag sett var 20 öl och en halv flaska vodka, på en kväll. Det är alltså en så stor mängd alkohol som vissa kanske inte ens konsumerar på en månad, eller ett år - koncentrerat på en kväll. Det var inte så att det fanns någon hets inom gruppen att man var tvungen att dricka mest, men efter ett tag så byggs ju toleransnivån upp och ja, personerna ifråga fyller på.

Jag har i princip inte festat på det sättet på mer än 14 år, och säkert inte druckit mig mer än nämnbart påverkad på typ åtta år och det är inte heller något jag saknar. Jag har dessutom, med jämna och ojämna mellanrum, vita veckor och månader för att återställa balans i kroppen. Och precis en sån vecka har jag haft den här veckan. 

En normalvecka så kanske man tar en öl till middagen varje dag, och det är inget konstigt med det, det är ett trevlig sätt att varva ner och runda av dagen. Antingen det eller ett glas vin, Spanien är ju ändå ett medelhavsland med en fantastisk vinproduktion. Det gör ju också att när helgen väl kommer, ja då är det ju inte så mycket skillnad. Kanske en öl eller ett glas till liksom, för trevlighetens skull. Men den här veckan har jag alltså inte druckit något förrän jag tog ett glas rödvin till middagen i fredags. Och sen igår utspritt över dagen, två öl och två glas rödvin.

Det är alltså ingenting, i jämförelse med tidigare idiotier och bravader, men imorse när jag vaknade var jag alltså helt sjukt bakfull. Och det var en sån otroligt vidrig och ovälkommen känsla. Det blir definitivt vitt i veckan.

Genrepet gick bra, och jag kunde koncentrera mig hyfsat. Vi får hålla tummarna på att allt nu går som det ska på både onsdag och torsdag.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

  1. Jobbigt att vara bakis… men ack så bra att inte vara så ’tolerant’ / tillvand / beroende (?) längre. Bra att bli påmind!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah! Det är ju någonting positivt oavsett, man ska inte vara så van.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)