Positivism.


Okej, nu har det varit otroligt tungrott på sistone på det personliga planet. Jag har inte hunnit med särskilt mycket alls och allt runtikring har påverkat min förmåga på jobbet och självklart i största allmänhet mitt humör. Jag tänkte därför att jag byter spår helt och försöker hitta ljusglimtar, få, små men kanske växer dem, i vardagen.

En av de här ljusglimtarna är faktiskt på det professionella planet trots allt, jag har sedan 2023 började gjort flera stycken högprofil auditions och castings. Inte bara de jag skrivit om, utan även ett gäng andra och ibland känns det nästan som om jag vore tillbaka i Los Angeles, när jag hade minst fem stycken castings per vecka i över tre månaders tid. Det var en helt sjuk takt att jobba i, fruktansvärt roligt och extremt lärorikt, men när jag nu snittar minst två per vecka så känns det som om saker och ting börjar lossna igen.

När jag kom till Spanien för drygt 10 år sedan nu, så rycktes det vansinnigt mycket i mig. Jag var ung, jag exotisk, jag var duktig och jag såg bra ut på ett annorlunda sätt. Det var agenturer som slogs om mig, det var projekt som bokades hit och dit och jag var på var och varannan casting, till vissa personers stora förtret. Men jag slog mig fram och jag kom väl upp i nästan 30-40 olika reklamfilmer och utbildningsvideos samt fyra TV-serier de fyra första åren. Det var en magiskt rolig period då jag också jobbade mycket inom teatern på olika föreställningar och verkligen "hankade mig fram" som skådespelare. Reklamfilmer i Spanien betalar inte alls lika mycket som till exempel i USA där jag hade kunnat leva ett par år per reklamfilm jag bokade, men jag klarade mig i alla fall någorlunda.

Snabbspola till nu:et och 2023 där jag inte är vare sig ung eller exotisk längre. Alla flugor har sin tid skulle man kunna säga, och här är vi nu, och flugan har tydligen blivit ett bi. Eller humla, med tanke på storleken.

Nej, nu ska jag vara snäll med mig själv. Jag är starkare än någonsin, frisk och har ett sinne för humor. Jag är nog än bättre och lugnare skådespelare än någonsin och jag har hittat mig själv på fler sätt än vad jag tidigare trott. Visst, jag skulle må bra av att träna oftare och lite mer, men jag har två hoppetossor som håller mig i schack när jag inte jobbar, och det blir både långa promenader, brottning och "lyft med mellanstor pojke" som olympiska grenar där jag excellerar. 

Det går nog och jag går på halster tills jag får ett svar från den senaste provfilmningen.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)