Dag 22.


Fredagen. Även om vi egenföretagare och skådespelare allt som oftast har mer jobb att göra under helgen, ni vet, för då behöver alla "vanliga" knegare underhållning. Nu är jag inne på snart två månader utan inkomst.

Rutinbyggandet går bra och vi kommer igång lagom efter kvart över nio, precis som vi gjort varje dag sen vi la manken till. Vår hund är nu friskförklarad och det märks i det att han har fått tillbaka sitt busiga, bitiga, lekhumör och morgonrutinen att komma och rycka i kudde och säng.

Om allt kändes som vanligt igår så skulle situationen snabbt göra sig påmind igen.  Återigen förlängning, ytterligare femton dagar. Vi som precis börjat räkna ner till den 11:e och anade "friheten" kring hörnet. Än så länge var det bara jag som hade läst tidningen, då min fru, till och med enligt WHO:s riktlinjer för mental hälsa har undvikt nyheter och sociala medier ett bra tag. Att vara kanalen mellan det externa och det interna är ett tungt ansvar, och jag gick nog, i retrospekt, rätt mycket in i mig själv.

Jag har i alla fall, utöver bloggen, börjat kanalisera min energi i en kortfilm, ett narrativ som jag efterhand upptäcker genom olika sekvenser jag börjat spela in. Den kommer att laddas upp så fort jag är klar.

Det har varit mycket snabb om arbetslöshet på sistone, och siffrorna från Spanien visar att nu är det runt 900 000 som går på a-kassa, på grund av Corona och Covid-19s framfart. Det är skrämmande många som blivit av med hela sin ekonomi, men jag tror att talet är långt däröver, särskilt om man tittar på fall som mina.

Jag är egenföretagare och skådespelare. Alla ställen där jag skulle kunna tänkas få lön för mitt jobb håller stängt. Jag har inte varit företagare tillräckligt länge för att ha arbetat upp en bra a-kassa vilket gör att jag skulle förlora pengar om jag sa ifrån mig mitt företagsnamn, men jag står i princip sysslolös sen ja, två månader tillbaka. Ett byråkratiskt moment 22.

Vi får se vad min revisor kommer med för information.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)