Dag 26.


Sverige, trots eller kanske på grund av sin strategi basunerar ut att kurvan planar av och att saker och ting förefaller under kontroll, åtminstone i huvudstaden, medan det i Spanien svänger mellan fler och färre dödsfall. Dessutom späs vår olycka på mer av nyheten att regeringen inte utesluter ytterligare en 15 dagars förlängning samt att det inte kommer att finnas några speciella medel till kultursektorn.

Natten till torsdagen måste ha varit den sämsta jag sovit hittills. Kanske till och med den sämsta natten jag sovit i hela mitt liv. Jag måste ha vaknat var femtonde minut med sådana mardrömmar att jag satte mig rakt upp i sängen, kallsvettig, kvävande mina egna skrik för att inte väcka hela grannskapet.

Att säga att jag var sliten under torsdagen, det är en underdrift, men jag försökte hålla humöret uppe. När nyheten om hur det eventuellt skulle kunna komma ytterligare en förlängning av uppehållstillståndet var det återigen baljan som fick den redan överfulla dammen att rämna. Frugan blev kritvit i ansiktet, och jag såg framför mig hur det efter 15 dagar skulle bli ytterligare 15 och sedan ytterligare 15 och till slut sitter vi där, julen 2030, gråhåriga, utbrända, utfattiga förnimmandes hur det en gång var att känna doften av ett solvarmt träd.

Ja, domedagstänket. Det kommer och spökar ibland, och än värre blir det när det knappt finns någon mat i kylen. Det var ju tänkt att åka och handla på torsdagar, för att undvika de värsta folksamlingarna under helgen, men nu just denna torsdagen var rutinen ur balans så det fick skjutas på morgondagen istället.

Det som gör att det mest märks att tiden går är alla vårtecken som börjar synas. Blommor som redan blommat över, mängden fåglar som kvittrar från morgon till kväll, fladdermössen på natten och att vakna upp med blodiga, myggbitna kroppsdelar. Jag tror att jag fått fler myggbett under 24 timmar än vad jag fått under mina snart 32 levnadsår.

Det är väl i alla fall skönt att känna att man lever.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)