Dag 45.

 
(Naturligt instängd.)

Ibland när man sätter sig ner för att skriva blir det helt enkelt en himla soppa i huvudet. Därav alla konstiga titlar och sånt. Jag är dagavill med endast ett par referenspunkter per vecka. Jag vet att fredag är fredag och på grund av det mönstret så vet jag också att helgen alltid är ett helvete därefter.

Det är ett helvete på grund av det alltid sker samma saker. På lördagar kommer det en politisk bomb som gör att vi båda sjunker i både moral och mående, och den stressen som frugan känner efter sina massiva undervisningstimmar på fredagen pyser ut.

Det är nästan alltid två dagar av konstant krig och illamående. Alltså inte fysiskt, vi mår bra, utan psykiskt illamående. Det är konstigt det där egentligen, innan Corona och Covid-19 och kanske till och med förra året, var det alltid måndagarna som var värst. Aldrig trodde jag att jag skulle "frukta" helgen på det sätt jag gör nu. Vi försöker att hitta kreativa lösningar kring våra skiljaktigheter, hitta tid till oss själva i olika rum av vår lägenhet och minimera antalet hårda ord till varandra, men ibland tar situationen knäcken på oss. Och det gjorde det i helgen. Jag har faktiskt aldrig varit så ledsen som jag var i helgen.

Vi lyckades i alla fall återhämta oss från en lördag som, som väntat, bjöd på en förlängning, återigen. Allt som allt har vi väl räknat över fyrtio dagar i karantän just nu, och de femton som regeringen hela tiden förlänger med känns som ett försök att köpa folks tillit istället för att kötta på med 45 dagar på en gång. Vi är ju ändå "långt ifrån" en normal situation.

Återhämtningen på söndagen bestod av en väldigt kreativ session med totalt fyra olika videor för våra olika projekt inspelade. Dessa redigerade jag sedan så att nästan allt var klart på söndag afton. Det är i alla fall kul att den kommun vi bor i ser nyttan i vårt arbete, till skillnad från regeringen.

Inte mycket mer att tillägga kring helgens händelser förutom att jag hoppas att mönstret i sig inte återupprepar sig.

Fredrik Scheike

IG/Twitter: @fredrikscheike // fb.com/FredrikScheikeActor

Kommentarer

  1. Hola, regeringen kan bara förlänga med tvâ veckor i taget pga att det är "estado de alarma" enligt lag tror jag. Det är därför de gör pâ det sättet, lite i taget. Eller sâ gör de som tidnigarna i Sverige, försöker hâlla folk vid gott mod....sâ ingen tar livet av sig typ.."solen kommer nästa vecka", "om 10 dagar är solen här" ;)

    SvaraRadera
  2. Åhå! Enligt lag är det så? Okej! Jag läste någonstans i början att de helt enkelt VALDE att göra det på det sättet, p.g.a. virusets livslängd och inkubationstiden, men om det är enligt lag förstår jag lite bättre. Det känns onekligen som "Snart är sommaren här"-rubriker.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Äntligen vardag!" - Petter Stordalen

Ögonblicken som stöpt mig. (del 3)